

Ludvig & Co
Snabb support, gemensam växelstandard och smart enhetshantering möjliggör lokala kontor med nationell kontroll.
Säker och skalbar mobilvardag i en decentraliserad organisation
När verksamheten är byggd på lokala kontor över hela landet är logistik och enkelhet A och O. Ludvig & Co ville få ordning på hela enhetshanteringen – från beställning till retur – så att varje kontor kunde fokusera på sin kärnverksamhet. Samarbetet med ServeYou började dock med uppdraget att migrera nyförvärvade företag till Ludvig & Co:s växelstandard.
Att driva en organisation med över 90 kontor och 1200 medarbetare är ingen liten sak. För Ludvig & Co är styrkan att finnas nära kunden, men med geografisk spridning och decentralisering kommer en utmaning: logistik, enheter, abonnemang och växelövergångar måste fungera smidigt – för alla, varje dag.
– Kontoren ute i landet är hela grejen. Det innebär också att vi har många chefer och behöver standardiserade upplägg för tydlig kommunikation, annars skulle vi drunkna i frågor, säger Eric Svensson, ansvarig för IT-drift och cybersäkerhet på Ludvig & Co.
Rådgivningen är lokal – kontrollen total
Ludvig & Co inledde samarbetet med ServeYou vintern 2022, när vi fick i uppdrag att hantera växelövergångar vid nyförvärv. Med tiden blev det klart att ServeYou även kunde stötta upp i fler processer.
Enhetshantering var nämligen en ständig följetong för Ludvig & Co. När personer slutade blev mobiler liggande på de lokala kontoren och det var svårt att få koll på alla enheter. Enligt Ludvig & Co är skillnaden “enorm” jämfört med innan samarbetet med ServeYou – med säkrare leveranser och bättre kontroll.
– Vi behöver till exempel inte köpa nya enheter och kan istället återanvända befintliga. Dessutom slipper vi tjata på våra medarbetare att lämna in sina mobiler, berättar Ida Fasén, IT-koordinator på Ludvig & Co.
Eric Svensson och Ida Fasén framhäver att samarbetet sparar tid och att det känns logiskt att låta specialister sköta livscykelhantering och onboarding/offboarding. Då kan de i stället fokusera på större frågor, när det dagliga arbetet flyter på som det ska.
Många slår sig för bröstet och pushar för merförsäljning, men ServeYou är måna om att vi ska vara nöjda.
Eric Svensson, ansvarig för IT-drift och cybersäkerhet på Ludvig & Co
Snabba svar ger färre stopp
Elinor Ekström, Workplace Hardware Specialist på ServeYou och Martin Sjöholm, Workplace Hardware Specialist på ServeYou, instämmer om fördelarna som kommer av att outsourca.
– Med många anställda och förvärv av företag kan det bli övermäktigt för en intern IT-avdelning att hantera, utöver allt annat de har på sitt bord. Då kan det vara läge att välja en partner som jobbar dedikerat med det mobila. Våra nöjdaste kunder är de där vi fått förtroendet att hantera hela kedjan.
Under 2024 och 2025 hade till exempel Ludvig & Co över 2000 supportärenden hos ServeYou. Ärenden som annars hade behövt stjäla tid från administratörer eller IT-ansvariga inhouse. Därtill erbjuder ServeYou låga svarstider, vilket minimerar downtime.
Pragmatisk partner i en pushig bransch
Ludvig & Co är nöjda med samarbetet och beskriver ServeYou som flexibla, lyhörda, intresserade – och lite mer pragmatiska än konkurrenterna.
– Många slår sig för bröstet och pushar för merförsäljning, men ServeYou är måna om att vi ska vara nöjda. Deras approach är: “här är ett problem – vi löser det”.

Antal anställda: ca 1200 fördelade över 90+ kontor
Bransch: Rådgivning, juridik, ekonomitjänster, fastighetsförmedling och affärsutveckling inom allt från e-handel, franchise och restaurang till skog, lantbruk och logistik.
Utmaning: Decentraliserad organisation med många lokalkontor. Behov av standardiserad on-/offboarding, säkra leveranser/returer, kontroll på enheter och abonnemang samt smidiga växelövergångar vid förvärv.
Lösning: ServeYou tar helhetsansvar för livscykeln: hårdvara och färdiga telefonpaket, on-/offboarding, returer/återbruk, abonnemang och växel – plus stöd i MDM och löpande uppföljning.
Resultat: Säkrare leveranser, bättre kontroll, mindre intern administration, snabbare start för användare och en support med högt tempo och uppfyllda SLA.
Vill du veta mer om cirkulär IT, MDM-lösningar eller ServeYous partnerskap?


Marcus Huhmarniemi
Regional Sales Manager
Västsverige – Kontor Vänersborg

Martin Axelsson
Account Manager
Östra och Norra Sverige – Kontor Uppsala